KRITIKY-POLEMIKY-POZNÁMKY

MÍ „RADOCI“ – ZA ROK 2024

Tak jako loni a předloni, i letos jsem se sice ankety kritiků neúčastnil (i důvody jsou stejné: viz https://www.karel-kral.cz/index.php/2023/03/14/hra-na-nejlepsiho/ ), ale opět jsem si v průběhu roku zapisoval, co se mi líbilo. Využívám zase výhody osobní, neanketní formy, dávám tedy někdy víc hlasů než tři.

Stream předávání Cen divadelní kritiky za rok 2024 (16.3.2025) najdete zde= https://www.ceskatelevize.cz/porady/14860228716-ceny-divadelni-kritiky/22593800344/

INSCENACE

  • Bůh v Las Vegas, koncept, scénář a režie Petr Erbes a Boris Jedinák, Divadlo Na zábradlí – Groteska o tom, jak se naši umělci slavně ztratili v Americe. https://www.karel-kral.cz/index.php/2024/06/17/40-buh-v-las-vegas/
  • Albert Lamorisse, Vít Peřina a kol.: Červený balónek, režie Michaela Homolová, Naivní divadlo Liberec – Křehounká skládačka o křehkosti a její síle. Další mistrovský kousek a zaručeně i vývozní artikl z Naivního divadla.  
  • Eliška Brtnická: Komín, koncept a režie E.Brtnická, Cirkus Mlejn – Hudebně pojatý dokument a zároveň vzdušný tanec až se tají dech… https://www.karel-kral.cz/index.php/2024/08/29/43-komin/
  • Gustave Flaubert: Paní Bovaryová, adaptace a režie Tomáš Loužný, Národní divadlo – O naivním dítěti v těle dospělé ženy. Tápání životem, který by chtěla mít barevný, ale zůstává pro ni šedý.  
  • Wernisch, libreto Ivan Wernisch, Jan Nebeský a Jana Slouková, režie J.Nebeský, Národní divadlo a Jedl – Wernisch, jenž místo splétání slov do útlocitné lyriky vytváří divoký lunapark, groteskní a podvratný, našel v chuligánsky svatém Nebeském a spol. ideální divadelní souputníky. Ta paní, která odcházela z hlediště během představení se slovy „tohle není Národní divadlo“ měla asi pravdu. Bohudíky. 
  • Petr Zelenka: Žáby, režie P.Zelenka, Fourlegs, s.r.o.  – Jak to vypadá, když se zneuznaný rekvizitář chystá na svou první přednášku na vysoké škole: velké sólo pro slavného seniora v roli neslavného seniora. Tomu druhému tím začíná nový život. Možná i prvnímu.
  • +
  • Teacrobat, interpretace Michal Mudrák, režie Vojta Švejda (Wariot Ideal), Cikro Hopley, 2023 – S ročním zpožděním jsem viděl inscenaci, kterou bych jistě uvedl už loni, kdybych ji znal. Vrcholné cirkusové mistrovství jako skromné sólo akrobata-kuchaře. https://www.karel-kral.cz/index.php/2024/10/02/45-nejen-s-klauny-na-letni-letne-2024-kapitola-druha-a-inspirace-ctyricata-pata-ambivalence/
  •   

ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON

  • Denisa Barešová (Ema Bovaryová) /Flaubert: Paní Bovaryová, režie Tomáš Loužný, Národní divadlo Praha/ – Hraje tak, až mám pocit, že hrát nemusí, že má tu finančně negramotnou holčičku, otrávenou venkovskou nudou, prostě v krvi.
  • Kateřina Císařová (Karel Gott) /(Erbes, Jedinák a kol: Bůh v Las Vegas, režie Petr Erbes a Boris Jedinák, Divadlo Na zábradlí/ – Nevím, co by na to řekl Mistr, asi by zesmutněl, když by seznal, že sám sebe tak dobře nikdy nezahrál a nezazpíval. Ona je lepší než on. Je Kaisergott.
  • Martina Frejová Krátká a Gabriela Pizingerová Pyšná /S.d.Ch.: Umění kultury, režie David Pizinger, Sarajevský atentát na kulturu/ – Coby dvojice rázovitých kérkonošských stvoření, jejichž mužský rod je dán plnovousy z vlny na pletení, jsou ve své podivnosti tak dokonalé a dvojjediné, že bych je od nynějška obsazoval již jen jako nerozlučné Duo Krátká Pyšná.

MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON

  • Robert Mikluš /Ivan Wernisch, Jan Nebeský, Jana Slouková: Wernisch, režie J.Nebeský, Národní divadlo Praha a JEDL)  – Je zosobněním Wernischovy grotesky. I když by se jeho cynický Kašpar mohl klidně producírovat mezi obludami Hieronyma Bosche.
  • Jan Sklenář (Beetlejuice) /Eddie Perfect, Scott Brown, Anthony King: Beetlejuice, režie Gabriel Barre, Hudební divadlo v Karlíně/– Až Sklenáře uvidí Tim Burton, tak ho angažuje. https://www.karel-kral.cz/index.php/2025/03/08/maska-bere-vse/
  •  Ivan Trojan (Pavel) /Petr Zelenka: Žáby, režie P.Zelenka, Fourlegs s.r.o.)  – Velké sólo šedesátiletého herce  v roli šedesátiletého rekvizitáře, zapáleného – málem doslova – nejen do své práce.

ČESKÁ HRA

  • Petr Zelenka: Žáby (režie P.Zelenka, Fourlegs, s.r.o.  )

SCÉNOGRAFIE

  • Benson Dane (scénografie), Michaela Horáčková Hořejší (kostýmy), Ken Billington (light design), René Stejskal (masky), Iva Zemanová (loutky) /Eddie Perfect, Scott Brown, Anthony King: Beetlejuice, režie Gabriel Barre, Hudební divadlo v Karlíně/– Když už nejde o anketu SADu, kde dostává hlas vždy jen jeden konkrétní výkon, mohu dát hlas kompletní výpravě. Vnímal jsem ji jako jednotný, velmi povedený výtvarný celek. (p.s.: Kritici hlasování v SADu měli pravdu, když na provázanost výtvarných komponentů upozorňovali. Jenže pravdu má i požadavek, který říká, že pravidla hlasování je třeba dodržovat všude. Tak jako offside v kopané. Mě se to už bohudíky netýká.)  

HUDBA

  • Filip Homola /Červený balónek, Naivní divadlo Liberec/ – Moc pěkný džezík, který skvěle pasuje k něžnému příběhu. Místy je to skoro loutkářský balet. Myslím, že by z toho měl i Albert Lamorisse radost.
  • Tomáš Procházka /Bůh v Las Vegas, Divadlo Na zábradlí/– Oáza krásy v poušti deprese.

TALENT

  • Berta Doubková (výtvarnice, loutkářka, objektová performerka)
  • Michal Mudrák (akrobat)
  • Kryštof Pizinger (video) – Talent opravdu mladý, talent školák, ale na úrovni Umění kultury.

ZAHRANIČNÍ INSCENACE