Divadlo Alfred ve dvoře na kresbě Ctibora Turby z jeho stejnojmenné knížky.
CTIBOR TURBA oslaví dnes 16.10. v 17:30 své osmdesáté narozeniny komponovaným večerem pro zvané nazvaným GESTA MLUVÍ v Alfredu ve dvoře.
Tentokrát jsem vybral články, které dokládají Ctiborův široký talent průkopníka. Leccos se o něm v tomto směru ví. Např. je známé jeho průkopnictví v oblastech pantomimy, nového cirkusu či v pedagogice nonverbálního divadla. Ví se taky, že založil a vybudoval řadu souborů, v jejichž názvech se už od první Pantomimy Alfreda Jarryho vrací křestní jméno tohoto průkopníka průkopnictví (např. v absurdním divadle a v patafyzice). Snažím se spočítat kolik uskupení s názvem Alfred Ctibor Turba vytvořil, snad čtyři, možná pět, možná ještě víc. Pro jedno zbudoval i divadelní budovu: Divadlo Alfred ve dvoře. Jsou ale oblasti, a bude jich hádám nemálo, v nichž Turbovo průkopnictví moc známé není. Dvěma bude věnována následující příloha. První je projekt divadla na sídlišti, divadla sociálního, z 80. let minulého století, po němž tu zůstal Kulturní dům Mlejn (kde uvedl v roce 1989 svou Archu bláznů). Kopírovaný materiál byl publikován v prvním čísle Bulletinu AMD (1987) a záměrně text doplňuji o pár stránek z následující ukázky z Osmi smrtelných hříchů civilizovaného člověka od tehdy zakázaného Konrada Lorenze. To pro naznačení souvislostí i jako důkaz, že dnes frekventovaná témata (např. idea nerůstu) nejsou nová. Druhá oblast, o jejíž renesanci se Ctibor v Čechách pokoušel, je tzv. domácí divadla, tedy hraní v bytech. Inspiraci si přivezl z Francie a napsal o ní článek do časopisu Svět a divadlo 1/1993. Tuto ideu se snažil uskutečnit sám v 90. letech, na což v novém století navázal SAD – se Ctiborovou účastí – projektem Ohromné maličkosti až do domu. Úspěchu jsme velkého nedosáhli, přesto se v bytech spontánně hraje (i u Ctibora doma) a vhodných malých produkcí vzniká čím dál víc. Asi mají budoucnost.