KRITIKY-POLEMIKY-POZNÁMKY

MÍ „RADOCI“ – ZA ROK 2023

Tak jako loni, i letos jsem se sice ankety kritiků neúčastnil (i důvody jsou stejné: viz https://www.karel-kral.cz/index.php/2023/03/14/hra-na-nejlepsiho/ ), ale opět jsem si v průběhu roku zapisoval, co se mi líbilo a čemu bych dal hlas. Využívám zase výhody osobní, neanketní formy, dávám tedy někdy víc hlasů než tři a jednu kategorii pro tentokrát dokonce přidávám.

Stream předávání Cen divadelní kritiky za rok 2023.2 (16.3.2023) najdete zde= https://www.ceskatelevize.cz/porady/14860228716-ceny-divadelni-kritiky/

INSCENACE

  • Dorota Masłowska: Dva ubohý Rumuni, co mluvěj polsky, režie Janusz Klimsza, Studio G – Ukázkové (a na těšínském festivalu Bez hranic ukázané) kouzlo divadla jen navenek chudého. Režisér ví, že nemusí přidávat efekty, že stačí skvělý text a herci, kteří jsou tak říkajíc na úrovni.   
  • Pitva, připravili Lukáš Jiřička, Veronika Svobodová a Robert Smolík, Škrobotník, Šlundra, Šibrová (premiéra 3.6.2023 na Ohromných maličkostech) – Divadelní vivisekce ku chvále geniálních lékařů, ranhojičů a hlavně loutkářů. Fascinující odhalování překvapivé anatomie.
  • Těžké divadlo, připravili Frieda Gawenda, Daria Gosteva, Tomáš Kočí, Vavřinec Němec, KHWOSHCH (v Divadle Alfred ve dvoře)  – Práce jako krásné umění. https://www.karel-kral.cz/index.php/2023/11/29/39-puvodni-les-a-tezke-divadlo/
  • Třetí ruka, připravili Švábová, kosmo_nauty, Dörner, Procházka, Handa Gote Reasearch & Development (v Divadle Alfred ve dvoře)   Dokumentární dušičkový rituál, v němž jsou animovány nekonečné řady památečních relikvií za doprovodu stejně nekonečné, živě vytvářené hudební koláže.

ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON

  • Miroslava Georgievová (Barmanka, Žena) /Masłowska: Dva ubohý Rumuni…, Klimsza, Studio G)
  • Iris Kristeková (Iris) /Kristeková, Čechová: Iris, režie Miřenka Čechová, Tantehorse/
  • Barbora Kubátová (Dianiška-Cífka: Žena filmového kritika, Kalba, Divadlo pod Palmovkou)
  • Klára Oltová (Žena) /Haim: Valčík náhody, Michal Vajdička, Divadlo v Dlouhé)
  • Milena Steinmasslová (Matka) /S.d.Ch.: 1984, Šimon Dominik, Spolek Kašpar/
  • Lucie Trmíková (Růžena Vacková) /Trmíková: Ženy, držte huby!, Jan Nebeský, JEDL/
  • Andrea Zatloukalová (Džina) /Masłowska: Dva ubohý Rumuni…, Klimsza, Studio G)

MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON

  • Jakub Albrecht (Dianiška-Cífka: Žena filmového kritika, Kalba, Divadlo pod Palmovkou)
  • Jan Sklenář (Anděl) /Haim: Valčík náhody, Michal Vajdička, Divadlo v Dlouhé)

DIVADLO

  • Divadlo Alfred ve dvoře

ČESKÁ HRA

Tomáš Dianiška: Tělo tajné agentky (T.Dianiška, Klicperovo divadlo Hradec Králové)

Tomáš Dianiška – Petr Cífka: Žena filmového kritika (T.Dianiška, Divadlo pod Palmovkou)

SCÉNOGRAFIE

  • Robert Smolík (výprava) /Pitva, Škrobotnik, Šlundra, Šibrová)
  • Švábová, kosmo_nauty, Dörner, Procházka (Třetí ruka, Handa Gote research & development) – Scénografie je koláž, v níž původní (možná neurčené pro inscenaci) jsou zřejmě jen „svaté“ patchwork závěsy výtvarnice, která si říká kosmo_nauty. I ty se stávají součástí měnícího se obrazu, složeného s všemožných hraček, suvenýrů, pohlednic…

HUDBA

  • Matouš Hejl /Ženy, držte huby!, JEDL/ – Hudba v provedení dua Monika Knoblochová (cembalo) a Libor Mašek (violoncello) není jen jednou ze složek syntézy umění, skládajících inscenaci Jana Nebeského. Dostává i zvláštní prostor, když je před pointu vložen malý koncert, který má svou vlastní dramatičnost, když se úhledná interpretace skladeb Johanna Sebastiana Bacha zvrátí v divoký, neladný, drhnoucí hudební závěr.
  • Tomáš Procházka /Třetí ruka, Handa Gote research & development/

TALENT

  • Denisa Barešová (herečka)
  • Markéta Jandová (tanečnice)

ZAHRANIČNÍ INSCENACE

A NAVÍC

SVĚTLA A ZVUK

Jiří Šmirk (light design) a Martin Hůla (sound design) /Boháč: F*cking Beautiful Spring, choreografie a performance Markéta Jandová, Spitfire Company/ – Na té inscenaci mě nejvíc fascinovala dokonalá technika. Týkalo se to samotného tance, mou pozornost ale často ještě víc poutalo svícení a zvuk. Sledoval jsem úžasné proměny, které zvládlo pár reflektorů a zvuk, který byl v prostoru stejně plastický jako když nám ho pouštěli do sluchátek. Mimochodem: použité programovatelné reflektory jsou prý české výroby a jeden stojí asi čtvrt milionu. Divadlo je má půjčené.