KRITIKY-POLEMIKY-POZNÁMKY

JAK JSEM SI ZAVAŘIL

3.dubna napsal Vladimír Just mně a redakci stížnost, že do hlasování kritiků nebyl započítán jeho hlas pro Divadlo Petra Bezruče coby Divadlo roku. Posléze připojil i argument, že J.P.Křížovi hlas započítán byl, přestože stejně jako on nezdůvodnil svůj hlas konkrétní inscenací uvedenou v příslušném roce. Následoval veletoč mailů a omluva na poslední chvíli včleněná do již hotové sazby 2. letošního čísla SADu. Ta zní takto:

Vyjádření Karla Krále a redakce: Omlouváme se za chybné zanesení hlasů kritiků v kategorii Divadlo roku. Zatímco jsme do ankety zahrnuli hlas J.P.Kříže pro Divadlo Petra Bezruče, přestože u něj neuvedl žádnou inscenaci roku 2022, neučinili jsme totéž u V.Justa.

Jenže tím to neskončilo. Začalo další „kolo“, tentokrát v podobě mailování s J.P.Křížem, který má ten zvyk, že vše zveřejňuje, respektive – jak opakovaně píše – rozesílá na 2000 adres. Dovolím si tedy i já tu barvitou korespondenci zveřejnit (uvádím ji bez krácení, v původní podobě, jen ruším specifické typy písma).

Karel Král

a

9.4.2023, 22:36

Vážení kolegové v revui Svět a divadlo,

milí Vladimíre Juste a pane Holci (na vědomí).

Jen zatím zběžně jsem prolétl obranu hlasu Vladimíra Justa pro letošní anketu divadelních kritiků (ne vaší vinou meltové náhražky za Ceny Alfreda Radoka), jeho výzvy k přiznání vaší chyby, které se dopustila redakce neuznáním jeho hlasu… Jsem na zaslouženém velikonočním odpočinku na „cyklistikovací“, zasněžené, propršené a zimomřivé Českomoravské vysočině, a moc nerozumím, proč licitujete také o zneuznání mého hlasu pro Divadlo Petra Bezruče, které produkcí roku 2022 docela určitě patřilo ke třem nejlepším českým a moravským scénám. Že jeho inscenace neznáte nikdo z vás, měli byste se spíš stydět než se handrkovat o soudy lidí, kteří líní nejsou, a české divadlo znají i mimo teritoria Stolice – Velké Prahy, a možná tak částečně ještě Brna.

Dost dobře nechápu, co můžete namítat proti mému zdůvodnění, z něhož jste ve výsledcích ankety v prvním čísle Svatě a divadla 2023 dokonce citovali (Bezručům jsem přisoudil v kategorii druhé místo – za Dejvickým divadlem, které také mou zásluhou v letošní anketě zvítězilo). To mé zdůvodnění zni:

„2. Divadlo Petra Bezruče Ostrava

Teprve prosincový Ost-ra-var ukázal při nemožnosti navštěvovat Ostravu v průběhu roku, které divadlo vystoupalo v roce 2022 zase na vrchol. Dramaturgicky, režijně i herecky.“

Mohu se vás zdvořile zeptat, z čeho jste nyní z mého stručného, avšak pregnantního zdůvodnění usoudili, že vyškrtnete také můj hlas?!

Nevstupoval jsem do vaší neuvážené žabomyší pře (vedené redakční předstíranou suverenitou) s V. Justem také proto, že jsem v týdnu předcházejícím velikonočnímu byl na festivalu Setkání/Encounter a na premiérách v Brně, Chebu, a jako přídavek jsem si dal olomouckou inscenaci Miroslava Krobota Zánik samoty Berhof v Dejvickém. Jak to, že jsem vaše vznešenosti nikde nepotkal, vy z velkého „světa divadla“?!

Když mne teď obviníte ze stranění Justovi, a eventuálně z kámpáně proti vaší revui, napíšu vám už pouze, že babišovatíte, a že Babišova choroba zasáhla bohužel i „pražskou kavárnu“, jejíž součástí jsou už léta také nejlepší ostravská divadla.

Nebylo by lepší jednoduše uznat vlastní chybu a otisknout omluvu Bezručům i Justovi?!

Víte, viděli jsme inscenace DPB spolu s V. Justem na Ostravaru před Vánocemi 2022. Oba také vynikající Karamazovy s dalším velkým hereckým výkonem N. Lichého v roli starého ďábla. Tu inscenaci i jeho výkon jsem měl v návrzích na umělecké výkony roku, než jsem si všimnul, kdy měla premiéru. To nic nemění na tom, že také artefakty minulého roku nás opravňovaly k tipu Divadla Petra Bezruče na Divadlo roku 2022, stejně jako sedm dalších kritiků, teatrologů a divadelníků hodných své profese.

A nebo že byste Bezručům odepřeli rovnou hlasy všechny?!

To už bych vás poslal rovnou – jak říkáme u nás na Moravě – do řiti.

Čest vaší úzkoprsé práci.

Hezky

Jiří P. Kříž

Nerad se nimrám v pšoucích, které zasmrádají povětří i bez ňahňání, ale budiž.

a

9.4.2023, 22:36

Milý Jiří,

ano, udělal jsem chybu. A za tu se velmi omlouvám.

I když v zadání u kategorie divadlo roku uvádíme prosbu o zdůvodnění hlasu inscenací či inscenacemi z roku 2022, ty ani Vladimír Just jste tak neučinili. Přesněji: ty jsi tam neuvedl inscenaci žádnou a Vladimír Just Bratry Karamazovy z roku 2021. Asi právě proto, že odkázal na starší inscenaci jsem si toho všimnul a jeho hlas škrtnul. U Tvého hlasu jsem ten nedostatek přehlédl.

Jistě je otázka, které rozhodnutí mělo být správné. Já myslím, že správné je řídit se tvrdošíjně pravidly, neboť to jediné dává té hře na cenu jakž takž řád. Každému říkám, že je to jako ofsajd ve fotbale. Stačí maličko (dneska, když to kontrolují kamery, i centimetr) a gól neplatí.

Vladimír Just psal, že šlo jen o formální chybu, a že jsem se ho měl zeptat. Jenže: kdybych konzultovat všechny formální chyby, tak by zpracování té ankety trvalo při počtu hlasujících a jejich chyb mnohem déle. 

Protože je to podle mne jen hra, kterou je nemístné brát moc vážně, připadá mi, že je jedno, zda inscenace v tom pořadí, kde rozhoduje jediný hlas, skončí na děleném druhém, na třetím či děleném třetím místě.

Tož tak.

Možná, jak stárnu, ztrácím i trpělivost takovými patáliemi ztrácet čas. Pročež už příště anketu, o níž si beztak myslím svoje, zpracovávat nebudu a nechám to mladším.

Karel

p.s.: Napadá mě, zda bys neměl taky zvážit, zda se na Tobě neprojevuje stárnutí. Soudíš myslím o druhých se zcela nepatřičným vztekem. Já mimochodem viděl Bratry Karamazovy už při jejich pražském hostování v Divadle v Celetné, tedy dlouho před Ostravarem.

p.s.2: Můj názor na Cenu divadelní kritiky lze najít na https://www.karel-kral.cz/index.php/2023/03/14/hra-na-nejlepsiho/

a

10.4.2023, 12:48

Karle milý,

jsi poslední, koho bych chtěl napadat (zakladatel Cen Alfreda Radoka, které se těšily velké vážnosti; dneska Ceny divadelní kritiky už opravdu nikdo nebere moc vážně).

Mýlíš se: Žádné, mé dopisy nepíšu ve vzteku. Jsem publicista, a jako esejista jsem i členem PEN klubu. Vláďa Hulec by mohl vypravovat, jaké pře vedeme o inscenace i o věci kolem divadel a jejich osobností. Avšak neurážíme se na sebe. Neexistuje pouze jalová recenze, ale také divadelní publicistika; ostrá, polemická, přímočará, neschovávající se za strach ze slova, vysmívající se přikrčenosti…

Ze strany Světa a divadla vedete naprosto jalovou až imbecilní argumentaci, s jakou se snažíte váš problém zamést babišovsky pod koberec (na tom slově „babišovsky“ trvám). Nedá se na ni reagovat jinak než jako na charakteristický výplodek mocenského kulturního centra pohrdajícího znalostí stavu, povahy a kvality tvorby kdekoli jinde. „Výborným“ argumentem je fakt, že jsi Bratry Karamazovy také viděl, když je Ostraváci uváděli v Praze. (To se samozřejmě stalo i mně minulý týden s uvedeným Krobotovým Zánikem samoty Berhof z Olomouce.) No a co, to si žádáš ode mne slova uznání a obdivu?!

Za sebe trvám na tom, že jsem mou Světem a divadlem citovanou argumentací pro zdůvodnění druhého místa mého osobního návrhu pro kategorii Divadlo roku 2022 zmínil VŠECHNY inscenace ostravského Divadla Petra Bezruče roku 2022 (jakkoli jsem je nejmenoval). Nemohu za to, že ty ani Svět a divadlo je vypočítat neumíte. Divadelníci ano…

I na starší Karamazovy jsem stejně jako V. Just myslel – také s ohledem na to, že na nominaci Bezruči několik let nedosáhli. Mohu doložit mé nominace od roku 2014 (ty starší zůstaly někde v redakčním počítači mého zaměstnavatele). Nikdy jsem na titul Divadlo roku nenominoval scénu kvůli jedné inscenaci. Takřka vždy byly naopak mé nominace vámi označované za příkladně zdůvodněné, přesnými technickými údaji vybavené…

Pro tebe tedy ještě jednou, jak jsem zdůvodnil všechny mé tipy v kategorii Divadlo roku 2022:

“1. Dejvické divadlo Praha

Tři inscenace, a třikrát vysoký nadstandard kvality: Richard III., Každý má svou pravdu, Fifty. Scéna, která se vždy může spolehnout na hvězdný herecký tým. Není mu v Česku rovno.

2. Divadlo Petra Bezruče Ostrava

Teprve prosincový Ost-ra-var ukázal při nemožnosti navštěvovat Ostravu v průběhu roku, které divadlo vystoupalo v roce 2022 zase na vrchol. Dramaturgicky, režijně i herecky.

3. Městské divadlo Brno

Vyrovnaností činoherní a hudební scény zůstává v Česku jediným profesionálním velkodivadlem na evropské úrovni. S nespornými muzikálovými vrcholy roku, jak je představují inscenace Ne/normální, Devět křížů nebo Medicus.“

Mě tato diskuse vůbec nebaví. Proto jsem do ní vstoupil až v okamžiku, kdy lehce odůvodnitelný omyl Vladimíra Justa obracíte také proti mně.

To vy měníte pravidla, a zbaběle z toho obviňujete jiné.

Vůbec netrvám na tom, že by to mohl být ze strany Světa a divadla nějaký záměr. Postup redakce považuji ale za klopotně neumětelský, kontraproduktivní a vážnost udělování Cen divadelní kritiky v Česku definitivně znevažující.

Jiří P. Kříž

P. S. 1: Že na práci o divadle, pro divadla i pro revui Svět a divadlo, které jsi byl uznáníhodným zakladatelem, rezignuješ, je bolestínské a velice (předčasně) starobní, až uraženecké. Litovat tě nehodlám. Je to tvoje rozhodnutí.

P. S. 2: Redakce Světa a divadla dělá mrtvého brouka. Navrhnu ji na medaili Za zemanovskou statečnost.

P. S. 3: V diskusi pokračovat nehodlám. Omlazuji dech i údy kolem Reynkova a Renaudové Petrkova, a za chvíli už mně zase začne mnou oblíbený kolotoč v hledištích pražských, brněnských i regionálních scén.

DOMLUVIL JSEM. HOWGH!

a

11.4.2023 3:16

TOMUTO POKRAČOVÁNÍ DISKUSE PŘEDCHÁZELA MARNÁ KORESPONDENCE VLADIMÍRA JUSTA S KARLEM KRÁLEM (3. AŽ 7. DUBNA), A POTÉ S REDAKCÍ SVĚTA A DIVADLA, JEJÍŽ REDAKTOŘI ODMÍTLI OTISKNOUT JUSTEM NAVRHOVANOU OMLUVU DIVADLU PETRA BEZRUČE OSTRAVA. – NAOPAK, REDAKCE SE ZCELA NEPATŘÍČNĚ A DODATEČNĚ ROZHODLA
ZNEPLATNIT TAKÉ MŮJ HLAS PRO DPB V KATEGORII DIVADLO ROKU 2022, PŘITOM CELÉ MÉ ZDŮVODNĚNÍ PARADOXNĚ CITOVALA – JAKO JEDINÉ, A TEDY PATRNĚ NEJPŘESNĚJŠÍ – VE VÝSLEDCÍCH ANKETY V PRVNÍM ČÍSLE SVĚTA A DIVADLA ROKU 2023 (str. 48). PROTO JSEM VSTOUPIL DO HRY A DISKUSI JSEM – RAZANTNĚ, JAK JE MÝM ZVYKEM – ROZŠÍŘIL – ZATÍM MEZI KRITIKY A TEATROLOGY OBOJÍHO POHLAVÍ.
(Nezareaguje-li Svět a divadlo na moji obhajobu pracovního výkonu V. Justa a na jimi chystanou dehonestaci mé práce, patrně v následujícím čísle revue /jak vyplývá z Justova textu, mně redakce zatím nic neoznámila, komunikuje,
zdá se, velice spoře byvše nerada obtěžována připomínkami k vlastní nikoli neomylné práci/, rozšířím tuto dopisovou aktivitu na obranu Justa i mě na 2000 adres mého osobního adresáře DIVADLA.)
jpk

a

11.4.2023 4:01

JENOM PRO POŘÁDEK DOPLŇUJI, ŽE PRO KATEGORII DIVADLO ROKU 2022 NAVRHLO DIVADLO PETRA BEZRUČE OSTRAVA TĚCHTO 10 KRITIČEK A KRITIKŮ: Bergmanová Pavla, Dubský Lukáš, Grégrová Helena, Grulich Jan, Just Vladimír, Klár KlariN, Kříž Jiří P. (v SaD publikováno jeho zdůvodnění nominace), Kykalová Kateřina, Landa Jiří, Vrchovský Ladislav. – NA PRVNÍM MÍSTĚ SKONČILO V ANKETĚ DEJVICKÉ DIVADLO PRAHA S 11 HLASY, NA DĚLENÉM DRUHÉM MÍSTĚ S DPB OSTRAVA, TAKÉ S 10 HLASY, DIVADLO X10 PRAHA, A NA MÍSTĚ TŘETÍM PAK HADIVADLO BRNO S 8 HLASY.

jpk

a

11.4.2023 5:30

Vážený Jakube Škorpile!
Prosím, abyste z jakéhokoli vyjádření ve druhém čísle Světa a divadla vypustili zmínky o hlasu Jiřího P. Kříže pro Divadlo Petra Bezruče. Považuji o osobně za dehonestující. Zdůvodnění mého postoje od Velikonoc posílám v obsáhle zbytečné korespondenci, kterou jsem na rozdíl od redakce Světa a
divadla rozšiřoval všem na diskusi zainteresovaným.
Veškeré informace o zatažení mého jména do sporu jsem NEdostával od redakce SaDu, nýbrž pouze od Vladimíra Justa. Chováte se pobouřeníhodně, a vaše povýšenost rozhodovat za jiné bez jejich vědomí mě uráží.
Nestydíte se za fakt, že jste dosud jednali jako kdysi dva náckové a dva demoGraté v Mnichově?! O mně beze mě?!
Nelze přece dodatečně zpochybnit hlas účastníka ankety, jehož zdůvodnění nominace Divadla Petra Bezruče v kategorii Divadlo roku 2022 jste považovali za tak průkazné, že jste ho jako jediné z devíti vámi uznaných hlasů citovali (sic!)!
Přestaňte se chovat velkopansky a ctěte prosím pravidla slušného chování.
Svět a divadlo si nezaslouží redakci, která neumí komunikovat s kolegy a chová se jen alibisticky. Omluvte se Justovi a Divadlu Petra Bezruče, a moje jméno do vašich chyb nezatahujte!
Bratry Karamazovými jsem v anketě vůbec neoperoval a z formulace mého zdůvodnění nad jiné vyplývá, že hovořím o dramaturgii, režiích a hereckých výkonech roku 2022 zhlédnutých (až na výjimky) teprve na prosincovém
Ost-ra-varu. Podtrženo nominací Harokové na herecký výkon roku 2022.
Prosím, abyste mně co nejdříve oznámili znění vyjádření redakce a Karla Krále bez zneužití mého jména.
V opačném případě rozšířím korespondenci posledních 28 hodin na 2000 adres divadel a jejich uměleckých souborů, dramatiků, výtvarníků, hudebníků, spisovatelů, politiků a členů PEN klubu.
Myslím to velice vážně, a ani trochu se při této mé odpovědi především redakci (která dosud neuznala za vhodné komunikovat se mnou) nevztekám (na rozdíl od tebe, Karle).
Hezky
Jiří P. Kříž

a

11.4.2023 14:57

Vážený pane Kříži,

bohužel vás musím zklamat – číslo 2/23 je již v tiskárně a to s omluvou, na které jsem se domluvil s původními a přímými účastníky sporu Karlem Králem a Vladimírem Justem.
Pokud se vás zmínka o vás osobně dotýká, je mi to líto, ale bohužel s tím již nemohu nic dělat.
Zároveň se omlouvám za reakci, kterou považujete za opožděnou. Pracovní maily se snažím o svátcích a víkendech kontrolovat jen v případech nejnutnějších (tedy kdy očekávám nějakou odpověď), protože jsem přesvědčen že si nejen já, ale především moji spolupracovníci zasloužíme trochu ohleduplnosti.
Celá kauza je mi líto, ale opravdu už s ní sám nehodlám nijak dále nakládat ani reagovat na případné další námitky a poznámky.
Jen dodávám, že podmínku podložení hlasu v kategorii Divadlo roku alespoň jednou inscenací z uplynulého roku hodlám(e) i napříště zachovat a trvat (možná ještě důsledněji) na jejím dodržení
Samozřejmě – jak jsem napsal již Vladimíru Justovi a Karlu Královi – nemohu a nebudu komukoli ze zúčastněných upírat právo jakkoli s „kauzou“ veřejně nakládat a publikovat komentáře a názory na libovolných platformách.
S pozdravem
Jakub Škorpil

a

Zde korespondence prozatím končí.

Protože se mnou kolega Kříž korespondování ukončil už včera po poledni, což přijímám s úlevou, dovolte mimo mailový „protokol“ osobní dovětek.

Nejprve znovu opakuji, že se za chybu, které jsem se dopustil, velice omlouvám.

Zadruhé bych rád vysvětlil, proč tak sveřepě trvám (trváme) na uvádění inscenace či inscenací, o které se hlas pro divadlo roku opírá. Celá česká část ankety se vztahuje k inscenačním výkonům, což by mělo platit i pro kategorii Divadlo roku. Uvádění inscenace/inscenací jsme začali vyžadovat ve chvíli, kdy se ukázalo, že kritici dávají divadlům hlas bez ohledu na reálné inscenační výsledky (ba i ze setrvačnosti).

Zatřetí podotýkám, že trvám na formulaci naší omluvy i proto, že nechává na volbě čtenářů, zda uznají či neuznají hlasy pro Bezruče, a tedy sami určí, jak se umístili. Já bych ty hlasy neuznal, ale divadlo ať se klidně chlubí stříbrem.

Začtvrté a naposledy přeji J.P.Křížovi, aby se tuto noc konečně vyspal a přestal z uraženosti urážet.

Karel Král

Bratři Karamazovi v Divadle Petra Bezruče. foto archiv divadla


Vytvořeno za finanční podpory Státního fondu kultury.