INSPIRACE ČTYŘICÁTÁ DRUHÁ: Sofokles a jiní: Antigona podľa Sofokla a iných, režie Patrik Krebs, dramaturgie Uršuľa Kovalyk, produkce Tomáš Kubiš, hudba Oskar Rózsa, scéna a kostýmy Divadlo bez domova, Divadla bez domova, premiéra 25.10.2023 (psáno z představení na festivalu Dotyky a spojenia 29.6.2024) TERAPEUTICKÉ DIVADLO Tentokrát mohu bez problému navázat na předchozí text a úvodem parafrázovat i co jsem v něm napsal:…
-
-
41 – NEPŘÁTELÉ
INSPIRACE ČTYŘICÁTÁ PRVNÍ: František Tichý: Nepřátelé, ze vzpomínek Olgy Fierzové, spolupracovnice Přemysla Pittera, režie Marek Matura, hudba Vít Novotný, hrají Kluci a Holky třídy Ró Gymnázia Přírodní škola, premiéra 12.5.2024 v Činoherním klubu na Přehlídce amatérských divadelních souborů, kterou pořádal Památník šoa Praha (psáno z premiéry) DOKUMENTEM K PROZŘENÍ Gymnázium Přírodní škola je od roku 1993 existující alternativa osmiletého státního gymnázia s maximální…
-
INFEKCE POVÝŠENOSTI A SMRT BLAHA UHLÁRA
Mnohokrát se mi v poslední době vrací otázka, zda za vládu diktátorů mohou diktátoři sami nebo ti, kteří jim jako první začnou jít na ruku. Myslel jsem na to i nedávno na Slovensku. Zdálo se mi, že divadelníci, s kterými jsem se setkal, byli vesměs proti dnešní Ficově vládě a poněkud šíleným pořádkům, které v kulturní oblasti zavádí, zároveň však, že už to…
-
BLAHO UHLÁR
26.8.1951 – 13.7.2024 foto Ctibor Bachratý Na letošním festivalu Dotyky a spojenia mě až příliš mnoho produkcí – byť navenek alternativních – připadalo jako typická součást dnes silného proudu, v němž je žvanivost vydávána za básnické nadání a konferování o módních tématech za dramatické umění. Hrozně mě to nudilo a stýskalo se mi – na závěrečné besedě jsem to i řekl…
-
40 – BŮH V LAS VEGAS
INSPIRACE 40: Bůh v Las Vegas, koncept, scénář a režie Petr Erbes a Boris Jedinák, scéna a kostýmy Dragan Stojčevski, hudba Tomáš Procházka, pohybová spolupráce Dora Sulženko Hoštová, Divadlo Na zábradlí, premiéra 5.6.2024 (psáno z představení 11.6.2024) DOKUMENT DEPRESE V programu k červnové inscenaci Bůh v Las Vegas se praví, že inspirací k jejímu vzniku byla kniha Pavla Klusáka Gott: československý příběh a že tvůrci…
-
JAN SCHMID 14.6.1936-3.6.2024
Na památku Jana Schmida, stvořitele Studia Ypsilon, si dovoluji vyvěsit kapitolu ze své diplomové práce, věnovanou vzniku textu inscenace Voni jsou hodnej chlapec aneb Anabáze Jaroslava Haška (1983). Osobně ji mám za zvláště pozoruhodné dílo, a to mimo jiné proto, že jsem jako pozorovatel účastný zkoušek s údivem sledoval její vznik. Od té doby se domnívám, že Jan Schmid nebyl…
-
HUMOR A KOREKTNOST 5 – OXFORD NEBO CAMBRIDGE
Za normalizace se po Praze vyprávěla tahle, údajně autentická historka Jiřiny Bohdalové. Byla na jakési slezině umělců s komunistickými funkcionáři, odskočila si na dámy, a když vycházela, z pánů se vynořil Lubomír Štrougal. Bohdalová, aby zažehnala rozpaky, se mu jala vyprávět anekdotu. „V Anglii se před toaletou srazili dva lordi. Jeden šel k umyvadlu, druhý ne, a ten první spustil: Nás v Oxfordu učili,…
-
HUMOR A KOREKTNOST – DRUHÉ INTERMEZZO
Jako druhou vsuvku vkládám článek z čísla 3/1996. Věnovaný je frašce v reflexi tří legendárních inscenací: Okno do hlavy (Labiche, Pokorný, Divadlo Komedie), Hlava medúzy (Vian, Lasica, Studio Ypsilon) a O škodlivosti tabaku a pod. (Čechov, Strnisko, Štúdio S).
-
HUMOR A KOREKTNOST 4 – PODVRATNÁ ŠKYTAVKA
Před dávnými časy v předalekém 20. století, někdy v první půlce 60. let, jsem se na pionýrském táboře dopustil urážky národního symbolu. Přesněji dvou symbolů. Při ranním vztyčování vlajky a zpěvu státní hymny jsem totiž dostal škytavku. Dozorující soudružku to natolik urazilo, že mi dala pohlavek. Nespravedlivý: za škytavku jsem nemohl. Popuzená pionýrská vedoucí zjevně usoudila, že mohl. Ve mně se zážitek…
-
HUMOR A KOREKTNOST 3 – LILIPUT VE ŠKOLNÍ UNIFORMĚ
Požadavek korektního humoru na první pohled souvisí s jinými pokusy o mravní očistu společnosti (me-too, Ne!musíš to vydržet…), v nichž lze najít projev zvýšené odvahy u léta ponižovaných. Zároveň je v takové mravokárnosti spatřována obdoba honů na čarodějnice, tedy fanatismu, který bývá projevem oportunistické zbabělosti a hysterie. Asi jde o dvě strany téže mince, které postihují ve větší či menší míře i každou mravopočestnost.…